چرايي نماز خواندن
نماز
اولين سؤال قيامت نماز است.
سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:چرايي نماز خواندن, :: 22:19 ::  نويسنده : سيد علي حسيني

چرایی نماز خواندن  
 

 

درباره چرایی نماز خواندن باید گفت ما وقتی نماز می خوانیم با كسی حرف می زنیم كه بسیار بزرگ و با عظمت است طوری كه بزرگی و عظمت او را نمی توانیم توصیف كنیم یا كسی را با او مقایسه كنیم و بگوییم بزرگی و مقامش مانند فلان شخص است راستی وقتی خیلی سال‌ها پیش به دبستان می رفتم مدیر مدرسه برای من شخصیت بسیار بزرگی بود و احساس می كردم كه كسی مانند او دارای این میزان شخصیت و احترام نسبت و روزی كه من به اتفاق مادرم برای كاری به او مراجعه و پیش او رفتم و او با من به صحبت نشست و در خود احساس غرور و شخصیت می كردم و به خود می بالیدم كه با چنین فرد بزرگی هم صحبت شده ام تا چند روز و هفته های بعد این موضوع رابا بچه ها در میان می گذاشتم و به خود می بالیدم زیرا با صحبت كردن با او احساس خوبی به من دست داده بود و احساس می كردیم كه من هم فرد بزرگ و با شخصیتی شده ام كه توانسته ام با او هم كلام شوم.



در نماز ما با كسی صحبت می كنیم كه از همه بزرگ تر و دانا تر و مهربانتر است طوری كه هیچكس به دانایی توانا یی مهربانی وبزرگی او نمی رسد . اگر ما وقتی كه می خواهیم نماز بخوانیم به یاد بزرگی و توانایی و مهربانی و قدرت خداوند بیفتیم و این نكات را برای خود یاد آوری كنیم از اینكه با او هم كلام می شویم در خود احساس بزرگی می كنیم و وقتی این ارتباط و صحبت را هر روز تكرار می كنیم و با توجه به او نیایش می كنیم بین ما و خدا انس و الفت و دوستی ایجاد می شود كه این دوستی در تمام مراحل زندگی به درد ما می خورد چرا كه خدا همه جا هست همیشه صدای مرا می شنود و همیشه درد مرا خوب می فهمد همیشه نسبت به من از همه حتی مادرم مهربان تر است حتی محبتی كه مادرم به من داردرا خدا به او داده تا با من مهربان باشد و من در دنیا احساس تنهایی نكنم و با محبت او رشد پیدا كنم و عقل و شعور م به مرحله بالا تری برسد كه بتوانم فكر كنم و بفهمم كه همه این صحبت ها و محبت ها ی دیگری كه به من می رسد ذره ای از محبت بی انتهای خداوند است زیرا اوست كه همه ما را آفریده و محبت را در قلب های ما قرار داده بخاطر همین محبت ها و نعمت هایی كه خدای بزرگ و مهربان به من داده است هر روز نمازم را با نام او او و با تشكر



ا زاو شروع كنم و می گویم {بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین} من از دیگران محبت و كمك می بینم همه و همه بخاطر توست پس اگر من از آنها تشكری می كنم در واقع این تشكر به تو بر می گردد چرا كه تو این نیرو را در بدن آنها قرار دادی كه با دستهانشان به كمك من بیایند و با فكر شان مشكلات را حل كنند .



{لرحمن الرحیم} تو به ما نعمت هایی بخشیدی و این نعمت ها را برای همه پاشیدی در این دنیا كه هستیم همه را مشمول نعمت های بی پایانت كردی گفتی از این نعمت ها طوری استفاده كنیم كه از بین نروند بلكه بیشتر شوند و به وسیله پیامبرانت راهها یی را كه باعث زوال و از بین رفتن نعمت وظهور قهر تو می شد را برایمان گفتند و در آخر هشدار دادی كه جهان دیگری بعد از این جهان در پی دارم كه در صورتی كه از نعمت ها درست استفاده كنیم ودر جای خود مصرف كنیم و اسراف و گناه نكنیم در آن جهان كه نتیجه اعمال این دنیا ماست به نعمت های زیبائهای و لذت های بیشتر و بزرگتری خواهیم رسید كه در فكر و عقلمان نمی گنجد اما اگر درست نعمت ها را مصرف نكردیم دیگر در آنجا از نعمت لذت و محبت خبری نیست .



مالك یوم الدین} چرا كه آن روز حاكم فقط تویی به كسی ظلم نمی كنی و عادلانه رفتار می كنی اگر كسی در این دنیا نعمت ها را در راه خودش مصرف نكرد نباید در دنیایی دیگر مثل كسی باشدكه ما سعی و تلاش از نعمت ها مراقبت كرده واز آنها استفاده كرده از نعمت زبانش بوسیله نگه داشتن از دورغ و غیبت و تهمت ..... قدردانی كرده و چمش را از دیدن منظره های نادرست نگه داشتن گوشش را از شنیدن نغمه های شیطانی حفظ كرده و ..... و اینها را به راحتی انجام نداد چرا كه شیطان هم او را وسوسه می كرده كه نعمت زوالی كند اما او با تلاش خود و باكمك تو توانسته بر آنها پیروز شود .



ایاك نعبد وایاك نستعین}خدا همه قدرتها و محبت ها ....... از چشمه فیاض تو نشات می گیرد توبه همه چیز دانایی وآگاهی و راه چاره را از همه بهتر می دانی و راه رشد وخوشبختی مرا در دنیا و آخرت تو از همه بهتر برنامه ریزی می كنی چرا كه تو مرا آفریده ای و به سود و زیان من آگاهی داری پس تنها تو شایسته اطاعت و پرستش هستی من تنها در برابر تو و نعمت هاتو ست كه واله و شیدا می شوم و در برابر عظمت تو سر تعظیم فرود می آورم و باز تنها از تو كمك می طلبم و به كسی جز تو امید نمی بندم چرا كه دیگران اگر كمك تو باشد توانی ندارند او اگر در راه تو نباشند به من كمكی نخواهند رساند علاوه بر اینها دیگران همیشه نیستند و درد مرا نمی فهمند و به همین خاطر نمی توانند به من كمكی برسانند مگر آنكه لطف تو یار شود و به وسیله مدد تو مرا یاری می دهند



اهدنا الصراط المستقیم } خدایا من به این اعتراف رسیدم كه حمد وسپاس مخصوص توست و اگر بهشت و دوزخی هست به عدل تو و اطاعت و پرستش شایسته توست اما تو می دانی كه وسوسه شیطان مرا رها نمی كند وسعی دارد یاد لطیف تو را از خاطرم پاك كند واندیشه های پلید وحرام به تصویر كشد اما تو دست ناتوان مرا بگیر و به راه راستی و پاكی هدایت كن



صراط الذین انعمت علیهم }همانطور كه انسانهای پاك نهاد را هدایت كردی و به نعمت هدایت توفیق نعمت رهیری مردان حق ونعمت علم وعمل وجهاد وشهادت بهره مند ساختی



غیر المغضوب علیهم} آنها كه بر اثر اعمال زشت و انحراف عقیده غضب تو را دامنگیرشان شده و نه آنها كه جاده حق را رها كرده و در بیراهه گمراه و سرگردان شدند ( 1)



هر روز در نماز چند بار با خدا نیایش می كنیم و هر بار با توجه و تمركز فكر تكرار می كنیم كه حمد و ستایش مخصوص توست نعمت ها از آن تو بهشت و دوزخ به عدل تو و اطاعت و پرستش شایسته توست در طول روز در كنار هرنعمت دست مهربان خدا را می بینیم و با نعمت ها خدا بر او نمی شوریم و نمك نشناسی نمی كنیم و چون او را سر چشمه نیكیها و خیر ها می دانیم اطاعت او را بر اطاعت دیگران ترجیح می دهیم و برای رشد و صلاحمان و نجات از گرفتاریها تنها ا زاو كمك می طلییم و به این ترتیب در طول روز به یا د خدا هستیم و اگر توانستم این تفكر را در طول روز ما حداقل كمی از روز داشته باشیم و به آن تداوم دهم و در مورد آن خوب بیندیشیم در نماز با تمركز فكری و حضور قلب بیشتری به آنها اعتراف می كنیم و نماز ی كه با حضور قلب خوانده شود نه تنها خودش بالا می رود بلكه صاحبش رانیز بالا می برد چرا كه با عث می شود شخص در طی روز بیشتر به یاد خدا باشد و به همان نسبت كمتر است به گناه بیفتند و به خاطر همین است كه گفته اند:ان الصلوه تنهی عن الفحشا ء والمنكر ( 2) نماز انسان را از كار زشت دور نگه می دارد .                                       



1-تفسیر نمونه , زیر نظر ناصر مكارم شیرازی جلد 1 ص 52


2--قرآن كریم سوره مباركه عنكبوت , آیه 45


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

اولين سؤال قيامت نماز است.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نماز و آدرس ali1505.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 311
بازدید کل : 98568
تعداد مطالب : 117
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

دایرکتوری افسران ارزشی اوقات شرعی

”چهارمین